Eksplorasi Interaksi Sosial Anak Berkebutuhan Khusus dalam Pembelajaran IPA Berbasis Proyek (PJBL)
Abstract
Social interaction is one of the skills of human life with others. In inclusive learning, social interaction can be found in the project-based learning (PjBL) learning model. This article aims to 1) describe the social interactions of students with special needs in inclusive schools, 2) describe the role of the project-based learning (PJBL) learning model in creating learning interactions of students with special needs in inclusive schools. This type of research is qualitative research with interview and observation data collection techniques. The results of the study obtained 1) social interactions that occur in inclusive elementary schools still require special attention, and need adjustment and foster a culture of mutual respect in schools, 2) project-based learning provides a role in creating social interactions of regular and special needs students where they help each other in project work. Students with special needs who previously rarely interacted are encouraged to join their friends.
Downloads
References
Amelia, N., & Aisya, N. (2021). Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) Dan Penerapannya Pada Anak Usia Dini Di Tkit Al-Farabi. BUHUTS AL-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 1(2), 181–199. https://doi.org/10.24952/alathfal.v1i2.3912
Andani, F., Windhana, A. P., Putri, Y. G., Mubarakah, W., & Usiwardani, C. H. (2023). Strategi Shadow Teacher Dalam Proses Pembelajaran Pada Anak Berkebutuhan Khusus (Tunawicara) Di Sekolah Alam Mahira Kota Bengkulu. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 4(2), 246-255., 246–255.
Apriyanti, Y., Lorita, E., & Yusuarsono, Y. (2019). Kualitas Pelayanan Kesehatan Di Pusat Kesehatan Masyarakat Kembang Seri Kecamatan Talang Empat Kabupaten Bengkulu Tengah. Profesional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik, 6(1). https://doi.org/10.37676/professional.v6i1.839
Ariani, L. D. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. 14(1), 40–51. https://doi.org/10.31219/osf.io/wcdu7
Devy Wahyu Cindy Mulyani, A. (2021). Strategi Pembelajaran Peserta Didik Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) di SDN Antar Baru 1 Maraban. Jurnal Pendidikan Hayati, 7(4), 197–216.
Djoko Suwito. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING (PjBL) UNTUKMENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA KOMPETENSI DASARAKSI DAN REAKSI GAYA SMK NEGERI 7 SURABAYA. Jptm, 11, 1–6.
Emerson, L. M., Leyland, A., Hudson, K., Rowse, G., Hanley, P., & Hugh-Jones, S. (2017). Teaching Mindfulness to Teachers: a Systematic Review and Narrative Synthesis. Mindfulness, 8(5), 1136–1149. https://doi.org/10.1007/s12671-017-0691-4
Fahri, L. M., & Qusyairi, L. A. H. (2019). Interaksi Sosial dalam Proses Pembelajaran. Palapa, 7(1), 149–166. https://doi.org/10.36088/palapa.v7i1.194
Fakhiratunnisa, S. A., Pitaloka, A. A. P., & Ningrum, T. K. (2022). Konsep Dasar Anak Berkebutuhan Khusus. Masaliq, 2(1), 26–42. https://doi.org/10.58578/masaliq.v2i1.83
Fitriana, N. H., & Setyowati, R. R. N. (2019). Respon Peserta Didik Reguler tentang Keberadaan Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) di SMP Negeri 29 Surabaya. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 07(3), 1331–1345.
Hastutik, P. (2016). Peranan Shadow Teacher Dalam Proses Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus Pada Singapore National Academy.
Kamaruddin, I., Suarni, E., Rambe, S., Sakti, B. P., Rachman, R. S., & Kurniadi, P. (2023). Penerapan model pembelajaran berbasis proyek dalam pendidikan: tinjauan literatur. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6, 2742–2747. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp
Khairunisa Rani, Rafikayati, A., & Jauhari, M. N. (2018). Keterlibatan Orangtua Dalam Penanganan Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Abadimas Adi Buana, 2(1), 55–64. https://doi.org/10.36456/abadimas.v2.i1.a1636
Laras, D. S., Salim, I., & Sulistyarini. (2016). Interaksi Sosial Asosiatif Pada Anak Berkebutuhan Khusus Tunagrahita Di Sekolah Luar Biasa Dharma Asih Kota Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(4), 1–8.
Maisyarah, M., & Lena, M. S. (2023). Penerapan Model Project Based Learning (Pjbl) pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(3), 171. https://doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i3.12132
Minsih, M., Alkhasanah, N., Isnaini, Y. F., Muhtadin, L., Ningsih, P. O., & Fatoni, A. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Membaca Permulaan Siswa Kelas 2 Sd. Al-Irsyad: Journal of Education Science, 2(1), 44–55. https://doi.org/10.58917/aijes.v2i1.41
Mones, A. Y., Aristiawan, Muhtar, & Irawati, D. (2023). Project Based Learning (PJBL) Perspektif Progresivisme dan Konstruktivisme. Prosiding Seminar Nasional “Peran Teknologi Pendidikan Menuju Pembelajaran Masa Depan: Tanatngan Dan Peluang,” 1–11.
Mufidah. (2020). Analisis Permasalahan Dan Kesiapan Guru Dalam Project Based Learningdi Sekolah Luar Biasa. Jurnal Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(2), 149–160.
Mursyidah, A., Azzahro, A. N., Rahmah, D. A., Maziyah, E. N., Fadliyah, L. S., Sabrina, N. P., & Meitasari, R. T. (2022). Strategi Guru Dalam Menanamkan Toleransi Pada Pendidikan Inklusi Di Sekolah Dasar Kelas Rendah. Unipa Surabaya, April, 1112–1118.
Neela Afifah. (2022). Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus Studi Kasus Learning Disorder. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.47766/ga.v3i1.329
Novitasari, S., Mulyadiprana, A., & Nugraha, A. (2023). Peran Orangtua Dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus Di SDN Sukasetia. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(3), 546–557.
Nur Sabilla, S. (2023). Peran Orang Tua untuk Mendukung Anak Berkebutuhan Khusus dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Psikologi : Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 10(1), 1–20. https://doi.org/10.35891/jip.v10i1.2969
Nuraini. (2013). Peran orang tua dalam penerapan pendidikan. Peran Orang Tua Dalam Penerapan Pendidikan Agama Dan Moral, 03(01), 63–86.
Odescalchi, C., Paleczek, L., & Gasteiger-Klicpera, B. (2024). Primary school teachers´ social-emotional competencies and strategies in fostering the social participation of students with SEBD. European Journal of Special Needs Education, 00(00), 1–15. https://doi.org/10.1080/08856257.2024.2370149
Prasanti, D. (2018). Penggunaan Media Komunikasi Bagi Remaja Perempuan Dalam Pencarian Informasi Kesehatan. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), 13–21. https://doi.org/10.30656/lontar.v6i1.645
Qiftiyah, M., & Calista, W. (2021). Shadow Teacher for Special Needs Students: Case Study Class Vi Taman Muda Ibu Pawiyatan Yogyakarta. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 13(1), 26–35. https://doi.org/10.17509/eh.v13i1.26273
Sayekti, C. ika, Jodhipati, M., & Tasmun, T. (2024). PENINGKATAN HASIL BELAJAR DAN SIKAP PERCAYA DIRI SISWA MELALUI MODEL PjBL PADA SISWA KELAS IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 8, 204–217.
Sijabat, R. (2018). Gaya Hidup Yang Memengaruhi Kesehatan Anak Berkebutuhan Khusus di SLB Negeri Salatiga. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 2(2). https://doi.org/10.30651/jkm.v2i2.1069
Siregar, A. A., Nurhastuti, & Agusta, R. (2023). Model Pembelajaran PjBL untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Rotasi Bumi bagi Peserta Didik Tunagrahita. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 11(2), 85–92.
Soedjono, S., Yusuf, M., & Rahman, A. (2022). Project Based Learning for Children with Special Needs during the Covid-19 Pandemic. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(2), 1321–1330. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i2.1123
Sugiarto, S., Adnan, Suryani, E., Andriani, N., & Kened, J. (2022). Penguatan Growth Mindset Guru dalam Persiapan Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 75–78.
Wardhan, Rukayah, S. B. K. (2023). Analisis Kesulitan Guru dalam Mengimplementasikan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBl) pada Kurikulum Merdeka Materi Membangun Masyarakat yang Beradab. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 141. https://doi.org/10.20961/jpd.v11i2.79476
Widiastuti, N. L. G. K. (2020). Layanan Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Dengan Gangguan Emosi dan Perilaku. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 3(2), 1. https://doi.org/10.23887/ijerr.v3i2.25067
Wilyanita, N., Herlinda, S., & Wulandari, D. R. (2022). Efektifitas Peran Guru Pendamping (Shadow Teacher) Anak Hiperaktif Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.
Wulandari, P., Safitri, D., & Info, A. (2024). Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif dan Kaitannya dengan Interaksi Sosial Siswa Berkebutuhan Khusus Implementation of Inclusive Education and Relation to Social Interactions of Students with Special Needs. 744–752.
Yusriani, Y., Arsyad, M., & Arafah, K. (2020). Kesulitan Guru dalam Mengimplementasikan Model Pembelajaran Berbasis Proyek pada Mata Pelajaran Fisika di SMA Negeri Kota Makassar. Prosiding Seminar Nasional Fisika PPs UNM, 2, 138–141.
Zagoto, M. M., Yarni, N., & Dakhi, O. (2019). Perbedaan Individu Dari Gaya Belajarnya Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 2(2), 259–265. https://doi.org/10.31004/jrpp.v2i2.481